توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ ربات خزنده با قابلیت پیکربندی مجدد طراحی شد

 | تاریخ ارسال: 1400/11/4 | 

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی ربات خزنده ای شدند که محدودیت های سایر ربات های خزنده را ندارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فرید رشیدی دانشجوی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ربات خزنده» گفت: در میان انواع مکانیزم های حرکتی، این ربات خزنده از راندمان عملکرد بسیار بالایی برخوردار هست و در زمینه های تحقیق، عملیات نجات، صنایع دفاعی، بازرسی لوله و.. مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود: یکی از محدودیت های ربات های خزنده این است که نمی‌توانند پیکره خارجی خود را تغییر دهند ولی انواع دیگری از ربات ها هستند که قابلیت های منحصر به فردی  از جمله توان و تعادل بالا، تعداد کم عملگرها و عبور از موانع مرتفع را دارند.
این محقق اضافه کرد: این ربات ترکیبی از ربات های سری و مینی‌مالیستی است که محدودیت سایر ربات های خزنده را ندارد.
وی با بین اینکه در همین راستا موفق شدیم رباتی طراحی کنیم که چنین محدودیتی نداشته باشد، گفت: این ربات دارای یک سیستم شاسی انعطاف پذیر است که دو موتور قدرتمند بر روی آن برای پیشروی قرار گرفته است.
این محقق خاطر  نشان کرد: هدف بهره‌گیری همزمان از دو عدد موتور در ربات، عملکرد صحیح و عدم قفل شوندگی میان اعضا است که سبب افزایش توان ربات نیز می‌شود.
وی با اشاره به سایر مزایای این ربات گفت:  روی سیستم شاسی یک موتور ساده دیگر برای کنترل مکانیزم پیکربندی تعبیه شده که بر اساس نوع موانع بر سر مسیر ربات توسط کاربر، کنترل می‌شود.
به گفته مهندس رشیدی، نقش اصلی دیگر در سیستم شاسی ربات حفظ شکل هندسی ربات است که در اطراف آن، زنجیره شنی ربات قرار گرفته که با دوران حول شاسی سبب پیشروی ربات و عملکرد مکانیزم های پیکربندی می‌شود.
این ربات در پژوهشکده فناوری های نودانشگاه صنعتی امیرکبیر به راهنمایی آقایان دکتر حامد غفاری راد و دکتر محمد زارعی نژاد طراحی و ساخته شده است .