رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه خبرداد: ساخت مجتمع فناوری شماره ۴ دانشگاه صنعتی امیرکبیر با مشارکت بخش خصوصی

 | تاریخ ارسال: 1400/12/11 | 

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ساخت مجتمع فناوری شماره ۴ این دانشگاه با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: این مجتمع تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد.
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علی نیکبخت گفت: با توجه به اینکه حرکت به سمت فناوری و کاربردی سازی آن در جامعه از اولویت‌های دانشگاه‌های نسل چهارم است دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز برنامه راهبردی خود را در این زمینه طراحی کرده است.
وی افزود: در این راستا دانشکده‌های دانشگاه به عنوان محور اصلی توسعه فناوری هستند و بر همین اساس مراکز نوآوری تخصصی در دانشکده‌ها ایجاد شده‌اند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: مراکز نوآوری این شرایط را فراهم می‌آورند که دانشجویان با همراهی اعضای هیات علمی بر روی مسائل و موضوعات طرح شده از سوی صنایع و همچنین مسایلی که مورد نیاز واقعی جامعه است کار کنند.
دکتر نیکبخت با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ مرکز نوآوری تخصصی در دانشکده‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه‌اندازی شده‌اند، افزود: برنامه داریم در تمامی دانشکده‌های دانشگاه حداقل یک مرکز نوآوری ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: برنامه دانشگاه در حوزه کارآفرینی، تسهیل و فراهم کردن شرایط لازم برای ایجاد کسب و کارهای نوپا توسط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اعطای گرنت فناوری از توسعه محصولات مورد نیاز جامعه و صنعت حمایت می‌کند. همچنین با وجود ۴ شتابدهنده تخصصی و همچنین مرکز رشد در پارک علم و فناوری دانشگاه از شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا حمایت به عمل می‌آید.
دکتر نیکبخت خاطرنشان کرد: در طول سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان موفق بسیاری شکل گرفته‌اند که براساس دانش و تجاری‌سازی فعالیت‌های پژوهشی و ارتباط با صنعت در دانشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه شکل گرفته اند.
وی عنوان کرد: این شرکت‌ها فعالیت‌های خود را در اطراف دانشگاه ادامه داده و رشد یافته‌اند، به طوری که در سال گذشته بیش از ۳۰۰ شرکت و واحد فناور در پهنه نوآوری امیرکبیر مستقر بودند که میزان گردش مالی حاصل از فروش محصولات و خدمات آنها بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان بوده است.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: همچنین پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هدف توسعه زیرساخت مورد نیاز و ایجاد هم‌افزایی در میان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های مستقر در پهنه نوآوری دانشگاه در صدد گسترش تعداد برج‌ها و مجتمع‌های فناوری در پهنه نوآوری امیرکبیر است.
دکتر نیکبخت اضافه کرد: پهنه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال حاضر دارای سه مجتمع فناوری است. مجتمع فناوری شماره ۱ (ساختمان ابن سینا) واقع در خیابان بالاور و با زیر بنای حدود ۸ هزار و ۵۰۹ مترمربع محل استقرار واحدهای فناور، مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها، پژوهشکده‌ها و آزمایشگاه‌ مرکزی دانشگاه است.
وی عنوان کرد: دانشگاه در نظر دارد به منظور افزایش ظرفیت این مجتمع، ۵.۵ طبقه دیگر بر روی سازه فعلی این ساختمان اجرا کند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مجتمع فناوری شماره ۲ (ساختمان پروفسور حسابی) دانشگاه که در نبش خیابان بالاور در خیابان ولیعصر قرار دارد با زیر بنای ۲ هزار و ۲۵۰ مترمربع در مرداد ماه ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این مجتمع فناوری شتابدهنده‌ها، صندوق پژوهش و فناوری امیرکبیر، چند تیم مجری پروژه‌های کلان ملی و تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه مدیریت شهری و شهر هوشمند مستقر هستند.
دکتر نیکبخت افزود: مجتمع فناوری شماره ۳ دانشگاه که با استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۳۹۶ برای شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه خریداری شده است در نبش کوچه فریمان در خیابان بزرگمهر واقع شده است.
وی ادامه داد: این ساختمان در ۵ طبقه با زیر بنای حدود  هزار و ۱۲۰ مترمربع محل استقرار ۱۵ شرکت دانش‌بنیان برخواسته از دانشگاه است.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: پروژه مجتمع فناوری شماره ۴ دانشگاه نیز در دست ساخت است که اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای دانشگاه دارد. این مجتمع دارای ۷ طبقه و با زیر بنای مفید ۵ هزار و ۱۵۶ مترمربع، محل استقرار ۴۸ واحد فناور خواهد بود و تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می رسد.
دکتر نیکبخت عنوان کرد: یکی از رویکردهای جدید دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسعه مشارکت و همکاری با بخش خصوصی در تمامی زمینه‌ها است. مجتمع فناوری شماره ۴ دانشگاه نیز با مشارکت و سرمایه‌گذاری صد در صدی بخش خصوصی و بدون استفاده از اعتبارات بخش دولتی در حال ساخت است.
وی افزود: بر اساس تعاملات صورت گرفته با سرمایه‌گذار این پروژه، واحدهای این مجتمع به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌هایی که از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر معرفی خواهند شد فروخته خواهند شد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌توانند برای این منظور درخواست خود را به پارک علم و فناوری دانشگاه ارایه کنند و پس از آن وضعیت متقاضی از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت دارا بودن شرایط،  متقاضی برای انعقاد قرارداد به شرکت سرمایه‌گذار پروژه معرفی خواهد شد.

لینک دریافت کتابچه معرفی مجتمع فناوری نشان بزرگمهر:
https://panahco.com/neshan.pdf

لینک دریافت کتابچه فراخوان فروش مجتمع فناوری نشان بزرگمهر:
https://panahco.com/neshan.sale.pdf