نخستین رویداد ملی طراحی خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود

 | تاریخ ارسال: 1400/12/15 | 
نخستین رویداد ملی طراحی خودروی پرنده در دو فاز در اسفندماه ۱۴۰۰ و شهریورماه ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این مسابقه با هدف طراحی خودروی پرنده برای گسترش حوزه حمل ونقل پیشرفته برگزار خواهد شد.
این رویداد در دو بخش همزمان برگزار می شود که بخش اول شامل مسابقه طراحی و ساخت مدل کوچک مقیاس در راستای ایجاد فضای رقابتی علمی در جامعه دانشگاهی و صنعتی کشور است و بخش دوم، مجموعه ای از اقدامات ترویجی شامل اجرای برنامه های رسانه ای و برگزاری نشست های تخصصی پیرامون رفع موانع بهره برداری از صنعت هوانوردی عمومی و تاکسی هوایی در کشور است.
این دوره از مسابقات در دو فاز برگزار می شود که در فاز اول، طراحی مفهومی وسیله مورد نظر، توسط شرکت کنندگان انجام می شود. طراحی فرآیندهای مسابقاتی، حاصل ۹ ماه مطالعه و مشورت با اساتید و صاحبنظران این حوزه توسط تیم برگزاری رویداد صورت گرفته است. شروع این فاز با تولید و انتشار تبلیغات در سطح کشور و برگزاری افتتاحیه همراه است.
پس از اتمام ثبت نام، آموزش و هدایت تیم های شرکت کننده توسط اساتید در دستور کار قرار می گیرد. پس از دریافت پروپوزال و گزارش های پیشرفت، گزارش و ارائه نهایی توسط تیم ها، اعضای هر تیم برای دفاع از طرح خود در جلسه ای با حضور داوران، نمایندگان نهادهای ذی ربط و سرمایه گذاران حاضر می شوند. در نهایت پس از داوری طرح ها، تیمهای برتر مشخص شده و در مراسم اختتامیه، اهدای جوایز انجام شده و برنامه فاز دوم رویداد اعلام می شود.
فاز اول رویداد از بهمن ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و بازه ثبت‌نام آن ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۰ به پایان می رسد.
در فاز دوم به طرحها و ایده دنهای برگزیده در فاز اول کمک و تسهیلات لازم برای ساخت نمونه کوچک مقیاس داده می شود. در این مرحله شرکت های صنعتی نیز جزء جامعه هدف مسابقه قرار می گیرند و می توانند با حمایت از یک طرح و یا طراحی و ساخت یک محصول جدید در مسابقه شرکت کنند.
این مسابقه سبب می شود تا تیم ها در مرحله طراحی سعی کنند تا طرحی مبتنی بر توانمندی های صنعتی کشور ارائه دهند.
همچنین در این مسابقه سرمایه گذارانی که مشاهده نمونه ساخته شده طرح برای آنها اهمیت زیادی دارد به سرمایه گذاری تشویق خواهند شد.
تیم های شرکت کننده در مسابقه طراحی احساس جدی بودن و نتیجه گرایی پیدا می کنند.
این مسابقه بستری فراهم می کند تا توانمندی های دانشگاهی و صنعتی کشور در یک حوزه فناوری پیشرفته به چالش کشیده شده و نقاط قوت و ضعف بخش های مختلف نمایان میشود.
در این مسابقه ارتباط بین تیم های علمی قوی و شرکت های صنعتی شکل می گیرد که می تواند زمینه همکاری های بعدی را فراهم کند.
نخستین رویداد ملی طراحی خودروی پرنده توسط موسسه تحقیقات فنی مهندسی عماد امیرکبیر با همکاری پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری، موسسه دانش بنیان برکت، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود.