معرفی دانشکده

مهندسی شیمی حرفه و شغلی فوق العاده و برجسته است. مهندسان شیمی با کسب مهارت­‌های لازم قادر به تجزیه و تحلیل و حل مشکلات صنایع مختلف می­‌باشند، ارایه راهکارهای میانبر و اقتصادی از ویژگی‌های این حرفه می­‌باشد. به عبارت دیگر نوک پیکان صنایع و حرفه­‌ها می باشد و از معدود رشته‌هایی است که علاوه بر آشنا بودن با دیگر رشته­ های مهندسی نیاز به آشنایی با علوم محض نیز دارد. به همین جهت مهندس شیمی را رشته ای کامل، جامع و عام دانسته‌اند.

قدمت دانشکده مهندسی شیمی به آغاز کار پلیتکنیک تهران بر میگردد و از این جهت میتوان گفت این دانشکده قدیمی­ترین دانشکده در رشته مهندسی شیمی در سطح کشور است. این دانشکده در سال ۱۳۳۷ تاسیس شد و سال با تاسیس دوره کارشناسی ارشد فعالیت خود را گسترش داد و از این جهت گام موثری در تربیت نیروهای متخصص برداشت. این دانشکده، برای نخستین بار در کشور در سال ۱۳۶۵ دوره دکتری مهندسی شیمی را راه ­اندازی کرده است و دوره مجازی مهندسی شیمی پیشرفته نیز از سال ۱۳۸۷ در این دانشکده راه‌اندازی شده است.در حال حاضر، بسیاری از اساتید دانشگاه­ها و مدیران ارشد صنایع از دانش آموختگان این دانشکده هستند. فعالیت­های آموزشی این دانشکده در جهت رفع نیازهای کشور و تأمین نیروهای متخصص در صنایع شیمیایی به ویژه در بخش صنایع نفت و پتروشیمی کاملاً مشهود است و از این جهت این دانشکده دارای کارنامهای درخشان است. همچنین در امور تحقیقاتی نیز پروژه­‌هایی در مرزهای دانش به صورت پایاننامههای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری یا پروژههای کاربردی و توسعهای در جهت رفع نیازهای صنایع کشور در این دانشکده به انجام رسیده است. از جمله افتخارات این دانشکده این است که این دانشکده در گرایش پتروشیمی قطب علمی کشور استو در رتبه­‌بندی شانگهای دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دارای مقام ۵۰ در جهان است.
دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گرایش‌­های مختلفی از رشته مهندسی شیمی در مقاطع مختلف ارائه می­‌نماید . در مقطع کارشناسی ارشد گرایشها عبارتند از: ترموسینتیک و کاتالیست، پدیده های انتقال، نانو،صنایع غذایی، بیوتکنولوژی، محیط زیست، فرایندهای جداسازی،طراحی فرایند.
این دانشکده علاوه بر آزمایشگاه‌ها متعدد، مجهز به یک مرکز کامپیوتر با بیش از ۵۰ دستگاه کامپیوتر و امکانات پشتیبانی می‌­باشدکه دانشجویان می­توانند از آن­ها استفاده کنند. همچنین دانشکده به سیستم ارتباطی وایرلس قوی مجهز است. از نرم افزارهای نصب شده روی دستگاه­های موجود می­توانMATLAB ،HYSYS، Piping، Fluentو سایر نرم‌­افزارهای تخصصی مربرط به همین رشته که مورد استفاده دانشجویان می­‌باشد را نام برد.
دانشکده مهندسی شیمی دارای۲۷ عضو هیات علمی برجسته است. اساتید این دانشکده عنوان استاد نمونه کشوری، چهره‌های ماندگار و جشنواره خوارزمی را کسب نموده‌اند. دربخش‌های مختلف صنعت از جمله گاز، نفت، پتروشیمی، پروژه‌های مختلف پژوهشی و ارائه بیش از ۴۹۲۴ عنوان مقاله علمی در نشریات معتبر داخلی و خارجی و بیش از ۱۸۴ عنوان ثبت اختراع موفقیت­ های چشمگیری داشته ­اند.