معرفی موقعیت های شغلی رشته در آینده

 | تاریخ ارسال: 1400/6/13 | 
  • طبق تعریف، ماموریت اصلی رشته مهندسی فناوری اطلاعات تربیت نیروهایی در جهت ایجاد توانمندی توسعه ابزارها و فناوری های های محاسباتی جهت رفع مشکلات و چالش ها و مرتفع نمودن نیازمندی های مختلف در حوزه های فردی، سازمانی و اجتماعی است. بر این اساس، تمرکز اصلی آموزش ها در رشته مهندسی فناوری اطلاعات بر دو بخش استوار است. در بخش اول، معلومات و دانش مورد نیاز در رابطه با ابزارها و فناوری ها و دانش محاسباتی و جمع آوری، انتقال، پردازش و بازتوزیع دادگان به صورت عمومی مورد توجه قرار خواهد گرفت. در بخش دوم، آموزش معلومات و دانش زمینه ای مورد نیاز، برای فهم و شناسایی عرصه های مختلف نیازمندی در حیطه فردی، سازمانی و اجتماعی (اعم از تجارت، اقتصاد، آموزش، سلامت، مدیریت، انرژی، حمل و نقل، بانکداری و ....) مورد نظر خواهد بود.
  • بر این اساس، انتظار می رود که هر دانش آموخته رشته مهندسی فناوری اطلاعات، قادر به مهندسی و توسعه راه حل و ابزاری محاسباتی و بر بستر سخت افزار و شبکه ارتباطی و مبتنی بر خدمات الکترونیکی، به منظور رفع نیازهای تخصصی و زمینه ای در هر یک از عرصه های فردی، سازمانی و اجتماعی باشد. با توجه به این انتظار، هر دانش آموخته با لحاظ مجموعه توانمندی های عمومی کسب شده در دوره کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، می تواند در حیطه تخصصی معینی که در حین تحصیل به آن، در قالب بسته دروس تخصصی و همچنین عنوان مطالعه و تحقیق خود، به آن سوق داده شده (اینترنت اشیاء، خدمات مالی و بانکداری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، حمل و نقل هوشمند و مدیریت امنیت سایبری و ....) جذب بنگاه ها و سازمانهای مرتبط با زمینه تخصصی خود شده و نسبت به توسعه راه حل های مبتنی بر فناوری اطلاعات، در جهت رفع مشکلات و نیازمندی ها و ارتقاء کلی محیط کار خود، تاثیرگذار بوده و نقش قابل توجهی را ایفا نماید.
  • بعنوان مثال، دانش آموختگانی که زمینه تخصصی آنها در طول دوره، بر مبنای بسته تخصصی خدمات مالی و بانکداری الکترونیکی بوده، خواهند توانست تا در سازمان ها و بنگاه های با زمینه کاری و محصول، خدمات مالی و بانکی نسبت به توسعه و ایجاد سامانه های الکترونیکی در جهت عرضه خدمات مالی و بانکی موجود بر بستر الکترونیکی و یا ایجاد خدمات مالی و بانکی جدید و نوین، اقدام نموده و تاثیرگذار گردند. همچنین دانش آموختگان با زمینه تخصصی سیستم های تجارت الکترونیکی، قادر خواهند بود تا در کلیه سازمان ها و بنگاه هایی که در آنها فعالیت خرید و فروش محور اصلی خدمات و محصولات است، با ایجاد سامانه های خرید و فروش الکترونیکی، نقش بسیار موثری را در توسعه حیطه عمل و ارتقاء سازمان خود ایفا نمایند.
اطلاعاتی درباره آینده شغلی رشته
  • فناوری اطلاعات به عنوان یک صنعت نوظهور و البته پررونق در سال‌های اخیر بوده که به تدریج به یکی از ماشین‌های استخدامی‌ بازار کار و اشتغال تبدیل شده است. تجارت‌های مختلف وابسته به این صنعت هم سهم قابل توجهی از جذب نیروی کار را در سال‌های اخیر به خودشان اختصاص داده اند.
  • تمایل افراد به تحصیل در رشته‌های تخصصی مرتبط با این صنعت و به دنبال آن افزایش چشمگیر تعداد فارغ التحصیلان این رشته‌ها نشان از رونق بازار کار در صنعت آی‌تی دارد. حتی رکود و بحران های اقتصادی  هم نتوانست چندان فشاری را بر این صنعت تحمیل کند، تا آی‌تی به عنوان اولین صنعت رو به بهبود و نجات بخش برای خروج از بحران های اقتصادی در جهان مطرح شود. این روند گویا آنقدر امیدوار کننده است که می‌تواند نوید اتفاقات خوب آینده را در این حوزه بدهد.
  • براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط موسساتی همچون گارتنر، متخصصان فناوری اطلاعات که همواره در صدر تقاضای بنگاه ها برای جذب نیرو بوده اند. براساس بررسی‌های انجام شده ۱۰عنوان شغلی که در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات که در سالیان اخیر به عنوان برترین مشاغل شغلی محسوب می‌شدند و بیشترین نیاز به آنها احساس می‌شود، عبارتند از: امینت اطلاعات، مدیریت سیستم‌های الکترونیکی، مدیریت ابزار، مهندس شبکه، متخصص سیستم‌های باز، مدیر پشتیبانی خدمات، مدیریت سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات پزشکی، متخصص منابع، مهندس سیستم های تجارت و کسب و کار الکترونیکی.